Co je MLM

O co jde v MLM ?
Vzhledem k dnešnímu postavení MLM společností v České republice se pravděpodobně zhruba 95% lidí bude podivovat nad skutečností, že vůbec můžeme uvádět MLM systémy ve spojitosti s nějakou poctivostí. V České republice mají MLM systémy všeobecně cejch podvodu a uváděných 95% lidí se v okamžiku, kdy je jim nabídnuta možnost někoho přizvat do svého byznysu (i když paradoxně s MLM třeba vůbec není spjata), začne sladce usmívat s bohorovným pocitem, že zase odhalili "takové malé letadélko".

Pro tyto lidi bude možná překvapením naše prohlášení, že MLM není podvod. Skutečně, není. Proč? Téma "letadel a pyramid" je tak široké a natolik úžasným způsobem v internetových diskuzích přetřásané, že jsme se rozhodli mu věnovat jedno celé téma. Přijít o příležitost tím, že něco na základě neúplných znalostí odsoudíte jako podvod, je možná ještě horší ztráta, než když se necháte skutečným podvodem nachytat.

Krátká videoprezentace o MLM obecně:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=PtyzFfTFk8g
MLM, neboli Multi-Level Marketing, skutečně sám o sobě není podvod. Je to pouze nástroj, který může sloužit buď poctivým účelům, nebo účelům podvodným, ostatně jako každý nástroj. Většina lidí má MLM spjatý s představou "tahání lidí někam" a "prodávání ode dveří ke dveřím". Je to nesmysl, který snad platil v začátcích těchto systémů, ale rozhodně neplatí dnes, alespoň v případě slušných společností. Rádi bychom Vám nabídli trochu jiný pohled na svět MLM...
Představte si, že navštívíte nově otevřenou hospodu, kde mají opravdu výborné pivo, jako křen. Většina lidí si tuto zkušenost nenechá pro sebe, ale řekne o tomto klenotu svým známým a kamarádům, ti to zase řeknou svým kamarádům a v hospodě brzo nestačí stoly. Udělali jste někdy něco takového? Výborně, pak máte zkušenost s MLM. Ten totiž není o ničem jiném. Zásadní je zde totiž slovo Marketing. MLM totiž není nic jiného než způsob, jak rozšiřovat svou zákaznickou základnu, přičemž každý takový "doporučitel" je firmou odměňován za to, že díky němu nový zákazník vytváří firmě obrat. Jinak řečeno, v dotyčné hospodě byste dostávali několik halířů pokaždé, když by si někdo z Vašich známých dal pivo. Bylo by na takovém modelu něco špatného? Za předpokladu, že by to nějak nezvyšovalo cenu piva, pravděpodobně ne. Přesto prakticky nikomu nedělá problém vychválit dobré pivo, ale v okamžiku, kdy by za to měli dostat zaplaceno, najednou z toho problém je.
Další překvapující skutečností je fakt, že se lidé nebrání takzvaným "získatelským provizím", které vyplácí například některé banky, cestovní kanceláře a nespočet dalších společností, za získání nového zákazníka. Toto je podle většiny názorů v pořádku. Oproti MLM systému jste ale v takovém případě vlastně poškozováni. Získatelská provize je Vám totiž vyplacena jednorázově, zatímco u MLM systému dostáváte za své doporučení zaplaceno vždy, když získaný zákazník uskuteční nějaký obrat - po celý život! A přesto je MLM podle drtivé většiny lidí automaticky podvod.
Ve své nejčistší definici je MLM definován tímto schématem:
Vyzkoušejte si naše služby, pokud s nimi budete spokojeni, doporučte je přátelům, což byste nejspíše stejně udělali, a my Vám za to jako výraz poděkování zaplatíme.

Osobně bych tuto definici vytesal do kamene a otloukal ji o hlavu každému provozovateli jakéhokoli MLM systému na světě. Jasně z ní totiž vyplývá, že je to kvalita služeb (produktů), co motivuje k doporučení dalším potenciálním zákazníkům, a nikoli finanční odměna. Bohužel, mnoho společností využívá motivaci z opačného konce, což ale na druhou stranu nemusí nutně znamenat, že se jedná o podvod.
Využití MLM systému jako podpora/náhražka reklamy se ale na špatném obrázku tohoto marketingového nástroje příliš nepodílí, protože pokud dodržuje výše uvedený vzorec, obvykle proti němu nikdo neprotestuje - pokud se někomu nelíbí, prostě se do něj nezapojí. O poznání složitější je situace při využívání MLM systému k takzvanému budování nezávislého podnikání. Je velmi důležité poznamenat, že toto je jedna z nejúžasnějších věcí, které MLM nabízí. Nevím, kdo z Vás zkoušel podnikat, ale to papírování a zařizování bych Vám nepřál, už vůbec ne pak boj o zákazníky a jejich trvalou přízeň. Ať máte sebelepší nápad, vždy hrozí riziko, že se neujme. Oproti tomu MLM nabízí již zavedený systém, s vyřešenými problémy jako logistika, účetnictví a podobnými položkami, které připravují začínajícím živnostníkům bezesné noci. Můžete tedy za rozumný vstupní poplatek využít všechna tato řešení a ihned začít podnikat s podporou firmy, která Vám prodala licenci. MLM totiž v podstatě duplikuje systém franšíz, jako jsou McDonald's, KFC a jim podobné. Kupujete zavedený systém a můžete ho začít využívat. Jenže zatímco franšíza McDonald's Vás vyjde v průměru na půl milionu dolarů, prostřednictvím MLM si můžete vlastní podnikání pořídit se vstupním kapitálem několika tisícikorun. Takže opět nic špatného, spíše přínosného.
Nebudeme zde zmiňovat další výhody MLM systémů, jako jsou zkrácení distribučního řetězce, exponenciální nárůst byznysu a příjmů, možnost mezinárodního působení bez omezení hranic a možnost pasivních příjmů. Každý z Vás se o tom jistě dozví na prezentaci nějaké MLM společnosti. Co tedy vytváří onu atmosféru strachu, která tato tři písmena obestírá?
Za prvé je to přístup některých MLM společností. Jak již bylo uvedeno, u MLM by měla k dalším doporučením motivovat především kvalita zboží/služeb/příležitosti, která působí přímo na stávajícího zákazníka, a to soustavně, než se ji rozhodne doporučit. Jinak řečeno, několikrát si vychutnáte dobré pivo, než o hospodě řeknete známým, stejně tak si vyzkoušíte možnost daného podnikání, zda pro Vás může být dobrou cestou k výdělkům, než stejnou možnost nabídnete někomu, kdo by třeba mohl využít peníze navíc. Bohužel, některé společnosti staví MLM z úplně opačného konce. V takovýchto společnostech, sotva vstoupíte do systému, jste okamžitě tlačeni k získávání dalších lidí pro tento "suprový byznys", procházení telefonního adresáře, domlouvání si schůzek a tak podobně. Jinak řečeno, chce se po Vás, abyste doporučovali pivo ještě před jeho ochutnáním. Toto "lovení lebek" může a nemusí být podvodem (viz dále), ale každopádně neodpovídá původní myšlence MLM. Pro firmu je samozřejmě žádoucí, aby se její klientská základna rozrůstala, ale rozhodně není dobré "nadouvat" se davem přemotivovaných klientů, kteří o produktech a vlastním podnikání mnoho nevědí, pouze jim byla vytvořena vize velkých zisků bez práce.
Tím se dostáváme k další stinné stránce MLM, a sice vymývání mozků. Idea toho, že se v každé MLM společnosti vytvářejí z inteligentních lidí nemyslící zombie, je natolik silná, že lidé dokonce strachy utíkají z prezentací, než aby se něco podobného stalo i jim. Toto "vymývání mozků" má obvykle podobu příslibu velkých zisků, mluví se o změně životního stylu k lepšímu, o bezstarostném životě. Je na tom něco špatného? Myslím, že ne. Problém je v tom, že u určité skupiny lidí je poměrně snadné vidinou velkých peněz "vypnout" zdravý selský rozum, což pak může vést ke vstupu do podvodných společností. Bohužel, neexistuje žádná norma, která by MLM společnostem určovala, co mají a co nemají na svých prezentacích říkat, a je pouze na posluchači, jak se s nabízenými informacemi vyrovná a zda mu možnost, která se mu prostřednictvím MLM systému nabízí, "sedne". Přijde mi totiž opravdu nesmyslné a neetické tlačit lidi do tohoto systému podnikání s tím, že je to "jediná cesta k bezstarostnému životu" a že "jen tlustí idioti s pívem u televize takový systém nepochopí a nevstoupí do něj" (omlouvám se za hrubý výraz, ale s touto doslovnou formulací jsem se setkal). Záleží na každé společnosti, jak své příležitosti prezentuje.
Nicméně faktor, který MLM systémům nejvíce zkazil jméno, jsou letadlové a pyramidové podvody. Společnosti jako Skyline, GWC a jiné jim podobné zanechaly po sobě mnoho nešťastných lidí, kteří přišli o své peníze s vidinou velkých zisků, a od té doby, kdykoli se vysloví kouzelná věta: "A když to někomu ukážeš a on vstoupí, máš peníze i z něho...", okamžitě začnou létat vzduchem slova letadlo a pyramida. MLM je totiž zcela nesprávně házen do jednoho pytle s těmito podvodnými systémy. O tom, že zde existuje nějaký rozdíl, většina lidí neví, a ani nechce vědět. Je to však nesmysl. Stejně tak dokonce existuje rozdíl mezi letadlem a pyramidou.
Letadlo je systém, který je postaven pouze na tom, že noví klienti společnosti platí určitý obnos za možnost, že vstoupí do systému a budou vydělávat velké peníze tím, že přivedou další lidi, kteří do systému stejným způsobem vloží peníze. Takto "hrubá" struktura už je dnes prezentována skutečně málokdy, ale ještě nedávno existovaly společnosti, které o sobě dokonce přímo dávaly předem klientům vědět, že jsou letadly, a spoléhaly na faktor lidské hrabivosti k nalákání dalších oveček - a fungovalo to.
Pyramida je systém, který maskuje základní princip letadla přítomností určitého "produktu", který si klient "kupuje" za své peníze při vstupu do systému a tím pádem je skryta skutečnost, že je celý systém živen z peněz nových klientů. Pyramidy na sebe berou stále důmyslnější podoby, ovšem existují poměrně jednoduché ukazatele, které Vám vždy umožní podvod rozpoznat.
Když shrneme toto sáhodlouhé povídání, MLM je systémem, který nejenže není podvodem, ale dokonce nabízí mnoho možností přivýdělku, osobního rozvoje i budování podnikání. Záleží na každé společnosti, zda chce pouze odměňovat doporučení založená na kvalitě produktů a služeb, či zda chce finančními odměnami nabádat klienty k lovení lebek. Není třeba bát se vymývání mozků ani podvodů, pokud si člověk jen trochu zachová zdravý selský rozum. Naše databáze má za cíl jednak odebírat potenciální ovečky podvodným společnostem, jednak vyzvednout ty systémy, které MLM využívají v souladu s jeho základní myšlenkou.
Rádi bychom Vás také upozornili na internetové diskuze, které jsou zdánlivě přístupné široké veřejnosti a měly by tím pádem obsahovat největší množství informací. Problém je v tom, že tyto informace jsou velmi subjektivně zabarveny. Téměř vždy najdete v takových diskuzích názory ze tří základních soudků: výkřiky o letadlech, chválu ze strany těch, kdo v systému působí, a kritiku těch, kteří daný systém zkoušeli a neuspěli v něm. Těch opravdu "nestranných" názorů se najde jen málo. Internetové diskuze mohou být stejně zavádějící jako cíleně sestavená prezentace společnosti, a proto doporučujeme je brát s rezervou. Budeme se opakovat, ale přijít o příležitost kvůli zkresleným informacím je téměř stejnou ztrátou, jako vstoupit do podvodu.